Sunday, July 29, 2007

الهجوم على سوريا

انا مش عارف ليه كل الهجوم ده على سوريا والانتقادات الكتيرة دى
طبعا مش قصدى الهجوم من جانب امريكا واسرائيل على النظام السورى
انا قصدى الهجوم الموجه من الفنانين المصريين للفنانيين السوريين
ليه كل الغيرة دى من الفنانيين المصريين ده علشان الممثليين السوريين اخدوا ادوار مهمة منهم
او لانهم -السوريين-متمكنيين عنهم حتى باللهجة المصرية
ومن امثلة الهجوم ده: الفنان احمد ماهر انتقد بشدة الفنان جمال سليمان لقيامه ببطولة مسلسل حدائق الشيطان
وكان شايف ان هو يقدريقوم بالدور احسن منه
طبعا استحالة كان يؤدى الدور زيه-مع احترامنا للفنان احمد ماهر- واعتقد ان ده مش رايى لوحدى
وياريت يشوف اداؤه فى المسلسلات السورية زى ملوك الطوائف وعصى الدمع
ومثال اخر : فى تصريح للفنان حسين فهمىللمصرى اليوم قال فيه انه بيتحدى اى ممثل سورى للوقوف امامه فى مشهد واحد
انا بقى اتحدى اى ممثل مصرى انه يقدر يمثل مشهد واحد فى مسلسل تاريخى امام ممثل سورى
الممثلين السوريين متمكنيين جدا من اللغة العربية الفصحى من حيث النطق ومخارج الالفاظ غير تمكنهم من الاداء
انا ادعو الممثلين المصريين انهم يشوفوا المسلسلات التاريخية السورية زى مسلسل الحجاج والظاهر بيبرس وخالد بن الوليد
وافضل دليل على كلامى انهم اختروا الممثل السورى غسان مسعود للقيام بدور القائد العظيم الناصر صلاح الدين فى الفيلم الاجنبى مملكة الجنة
والمتابع للدراما السورية يجد انها تطورت بشكل كبيرجدا فى اخر 10 سنوات
سواء كانت مسلسلات تاريخية او اجتماعية او كوميدية وعتقد انهم تميزوا فى الكوميدى
وخير مثاال على كده مسلسلات الفنان ايمن زيدان الكوميدية
وانا اؤكد واجزم ان مفيش مسلسل كوميدى مصرى فى جمال وروعة مسلسل جميل وهنا ده غير جمال بطلة المسلسل نورمان اسعدوخفة دمها

والغيرة دى بتبان اكتر عند الممثلات لان الممثلات السوريات جمل منهم الف مرة منغير عمليات تجمل ولا نفخ ولاشد ولا شفط
انا منكرش جمال المصرييات علشان محدش يزعل
نذكر منهم علىسبيل المثال الفنانة سولاف فواخرجى والفنان
ة جومانة مراد
انا مبقولش ان الدراما المصرية غير مميزة بس زى مبنديها حقها لازم ندى للدراما السورية حقها
وبدل مانغير من بعض ايه المانع ان احنا نشارك بعض علشان نطلع حاجة مميزة
واعتقد ان احنا لازم نبطل الكلام الكتير عن الريادة الاعلامية والعراقة والحضارة
وبعدين انا مش عارف حضارة ايه اللى بيتكلموا عليها انا عمرى ما شفت تمثال للفراعنة وكن واحد شايل كاميرا تصوير ولا تمثال تانى بيقول اكشن
كفاية اوى كده الحضارة عمرها ماكانت ماضى بس
واخيرا اتمنى اشوف الوطن العربى والاسلامى متقدم فى جميع المجالات

29 comments:

Salma said...

أول كومنت :)
عندك حق يا دكتور, أنا من متابعي الدراما السوريه و زي ما أنت قلت فهي أكثر من رائعه و واقعيه الى درجه كبيره و بتركز أوي في تفاصيل مهمه, يعني مثلا ماتشوفش فيها واحده صاحيه من النوم وللا حتى في البيت و حطه
full makeup
و من ده كتير..وزي برده ما أنت قلت هم مبدعين في المسلسلات التاريخيه.
أنا تعلمت أن هناك طريقتان ليكون لك أعلى مبنى, اما أن تدمر كل المباني من حولك, أو أن تبني أعلى من غيرك و للأسف الواضح أن الأكثريه يفضلون الطريقه الأولى فنزداد انهيارا فوق انهيارنا. فالنجعل أنا و أنت و كل المدونين الطريقه الثانيه مبتغانا.

دكتور كسلان said...

salma
انت تشرفى وتعلقى فى اى وقت
سواء كان اول كومنت او تانى اوالاخير
انا سعيد جدا بتعليقك واسعدنى اكتر انه اول واحد
كلامك مظبوط معظم مسلسلاتنا بتركز على حاجات تافهة
ونلاقى كل الممثلات بيهتموا بالمظهر والملابس
وياريت مظهرهم بيبقى حلو
انا معاكى فى الدعوة الى بناء الذات وتطوير انفسنا دون النظر الى الاخريين
ولكن للاسف قليل جدا اللى بيفهم الكلام ويطبقه
شكرا على الكلام الجميل ده
وياريت يسمعوا كلامك

Abeer said...

مش عارفة انا متفقة معاك في نص الكلام
والنص التاني لا

متفقة معاك ان الاعلام السورى خاصة الدراما بدات تتطور بصورة ملحزظة الفترة الاخيرة
بس مش متفقة معاك في المقارنة اللي مكانش فيها انصاف اللي عملتها بين الدرامتين
يعني باختصار .. كل حاجة في مصر بايظة اشمعنى التليفزيون هو اللي هيبقى كويس
وفر ظروف زي اللي متوفرة للتليفزيون السوري .. واعمل مقارنتك

وبالرغم من كفائتهم في المسلسلات السورية .. الا اني مش بفضلهم في المصري .. مهما حاولوا يعدلوا من لهجتهم .. بتبقى بردو غريبة

اييييييه ما علينا

دكتور كسلان said...

abeer
كويس ان احنا اتفقنا على حاجة
حتى لو على نص الكلام
بالنسبة للجزء اللى مختلفة فيه معايا
انا مش شايف ان الظروف او الامكانيات المتاحةبتاثر تاثير كبير على اداء لفنان او العمل بشكل عام
وحتى لو ليها تاثير
الامكانيات والظروف فى مصر احسن
سواء كانت فنية او مادية
على الاقل عندنا مدينة الانتاج الاعلامى
ولو مسالة حريات
فالنظام السورى اكثر ديكتاتورية
وبعدين على رايك ماعلينا
احنا هنصدع دماغنا ليه
سلاااااااااااااام

ما علينا said...

يا دكتور

انت عملته هجوم على سوريا ليه بس

مش علشان في ناس زعلت

يبقى دا هو الموقف الجماعي

وراي احمد ماهر او حسين فهمي
مش راي معبر عن الكل
علشان
نحاسب عليه الكل

وبرغم دا
الدراما السورية لها عيوبها

والدراما المصرية لها مميزاتها
وانا شايفة انهم
لو عملوا انتاج مشترك
يجمع مزايا الجانبين
يكون اجمل

لكن هم تميزوا مؤخرا صحيح
لكن تميزهم فيه سقطات كبيرة جدا

بس سبك انت
مندور بيه كان شخصية تحفة
صحيح جمال سليمان ابدع فيها
لكن الشخصية كمان مكتوبة بشكل حلو
اوي

وجميلات سوريا
مش خاليين من المواد الحافظة ومكسبات الطعم على فكرة

وعلى راسهم نورمان اسعد
طليقة ايمن زيدان

سلام يا دكتور

Unknown said...

دكتور انا مش معاك خالص
انت فاكر ان الممثلين دول بيجوا ببلاش دول بياخدوا ملاين من ميزانيةعلى الفاضى و ممكن ممثل صغيسر او ممثلة ناشئة من مصر تودى نفس الادوار وببراعة كمان دة لو ادوا فرصة للوجوة الجديدة وبفلوس اقل الربع كمان وفن احسن انا معنديش مانع ان كل العرب يجوا مصر على عينا وراسنا بس مش بالشكل دة ومش على حساب فنانين عظام فى مصر مش لازم نقلل من قيمتهم

Anonymous said...

والله عندك حق
بس يخلوهم فى حالهم ويخلونا فى حالنا
مش ييجو يمثلو هنا وبشروطهم
لو عايزيين ييجو أهلا وسهلا

بس هنعاملهم زى ما المصريين بيتعاملو بره

ومش قصدى ع الممثلين

ولا ايه ؟

أبوسويلم said...

انا متفق معاك يا دكتور فى عدة أشياء اولها تفوق السوريين علينا فى الاعمال التاريخية بسبب اتقانهم للغة العربية الفصحى زى ما قلت ولانهم أكثر واقعية فى اختيار اماكن التصوير والممثلين المناسبين للادوار
والشىء الثانى هو جمال الممثلات السوريات وطبعا الشىء من معدنه لا يستغرب
الشىء الاخير اللى لازم نعترف به ان السوريين بيتقدموا فى هذه الصناعة واحنا واقفين فى مكانا ان ما كناش بنرجع لورا وعلشان كده بنهاجمهم لان دى ثقافة الشعب المصرى ان انا كاهلاوى مثلا اكون عاوز الزمالك ما يفوزش بالبطولة الفلانية لان الاهلى ما فازش بيها ولا مرة والعكس صحيح
مع ان الصح ان انا اتمنى فوز الزمالك لانه بيصب فى صالح مصر وبعد كده اجتهد فى ان الاهلى يفوز بالبطولة مرة واتنين وتلاتة علشان اتفوق على الزمالك لكن مفيش فايدة
نسيت اقول ان الكومديا لسورية خفيفة ولذيذة جدا بدليل مسلسل جميل وهنا اللى انت استشهدت بيه وببطلته الرائعة.
شكرا يا برنس

اسلام رفاعى said...

مش عارف هما متغاظين ليه يمكن عشان الدراما السورية بتسحب البساط بهدوء شديد من المصريين يمكن

دكتور كسلان said...

ماعلينا
ياستى ولا تزعلى نفسك
الدراما السورية ليها عيوب
بس برده لدراما المصرية ليها عيوب
لازم نعترف بكده ومنعملش زى النعامة وندفن راسنا فى الرمل
هى مش مسالة عصبية
يعنى طالما حاجة مصرية تبقى حلوة
وانا معاكى ان جميلات سوريا مش خاليين من المواد الحافظة ومكسبات الطعم
بس المادة الخام حلوة
نورمان اسعد دى حاجة تانية



...............
ايوية
انا عارف ان هما مبيجوش ببلاش
بس مش بياخدوا ملايين
بالعكس الفنانين المصريين هم للى بيطلبوا الملايين
وده السبب اللى خلا المنتجين يتجهوا للممثليين السوريين
الفنان المصرى اللى هيقوم ببطولة مسلسل بيطلب اقل حاجة مليون جنيه
انا مش بقلل من قيمة الفنانيين المصريين
بس بقول ندى للسوريين حقهم
ومنرفضهمش على طول الخط



الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية

DARK said...

سلام عليكم
انا مش بعارض الكلام اللى حضرتك قولته بس شايفه ان الصوره كده مش كامله
يعنى مصر طول عمرها بتستضيف كل الجنسيات ومش علشان قله قالوا كده يبقى ده الموقف العام
وانا من المشجعين جدا للتلاحم العربى الفنى بكافة اشكاله
تقبل مرورى

دكتور كسلان said...

zelakoich
الف مبروك ع التخرج يا باشمهندس
يا سيدى لو لينا كرامةفىبلدنا
كانوا عملونا بره كويس
نخلينا احنا احسن ونعاملهم كويس



..............
قولهم يا ابوسويلم
بلاش ثقافة التعصب لمصر
لازم نعترف بتفوق الاخريين
ولا طالما الارض عطشانة مايرويهاش الا دماء المصريين بس



.............
اسلام رفاعى
كلامك مظبوط
فعلا هو ده السبب
شكرا ع الزيارة

دكتور كسلان said...

dark
وعليكم السلام
اتمنى فعلا ان ده ميكونش الموقف العام
وياريت نشوف انتاج مشترك كتير



ويا ستى انت تتفضلى تمرى فى اى وقت
وتقولى اللى انت عايزه
اتكلمى براحتك
انا عامل اول 5 سطور مجانا

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
ازيك يا دكتور
موضوعك حلو وبيركز على نقط حلوة

وهيا ان فعلاا المسلسل السورى اتفوق الفترة اللى فااتت على المسلسلات المصرية
انا شفت معظم المسلسلات اللى انت ذكرتها
عصى الدمع
جميل وهنا
وغيرهم

وطبعا مننساش وعن جدارة ياسر العظمة وحلقات مرايا

نقطهم حلو
ولهجتهم جميلة
ومسلسلاتهم فيها احداث وتحب تتابعها

انا عن نفسى كنت مرتبطة بالمسلسلات المصرية جدا

بس للاسف كنت بلاقى اسفاف ةاسهاب وتطويل
وناس طالعى تتمنظر
دا غير الخروج عن اللياقة والزوق اللى بقى سمة لا تتجزأ عن مسلسلاتنا

والنماذج الوحشة جدا اللى بيحاولوا يعرضوها عن مصر
مع علمهم ان المسلسلات دى بتتعرض فى دول عربية وعلى الفضائيات

يللا هنعمل ايه

انا مقاطعة التلفزيون من زمان

:)


تحياااتى ليك

Unknown said...

هو موضوع غيرة زي ما أنت قولت بالظبط كدة لقوا الممثلين السوريين واكلين منهم الجو شوية

فكروني بالأفلام اللي الشحاتين بيحددوا لكل واحد منطقتوا اللي بيشحت فيها وماينفعش يتعدوا علي مناطق بعض

تحياتي يا دكتور

klmat said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا متفقه معاك فى كل ماكتبت
وكنت اتمنى ان حسين فهمى واحمد ماهر
مايكلموش
ايه اللى كسبوا
غير زعل السوريين
وخصوصا احمد ماهر
معلش جمال سليمان كان مقنع جدا
فى حدائق الشيطان ومافيش مقارنه بينه وبين ماهر متكلف جدا
فريد الاطرش وصباح وفايزه احمد والنابلسى
كلهم مش مصريين ماكنيش فى المقارنه دى زمان طب نتوحد فى حاجه ولو الفن
تحياتى لك

دكتور حر said...

سلاماتي يا ابو الدكاتير

أولا اللهم إني اعوذ بك من العجز والكسل


أنا فعلا لم اتابع مسلسلات إلا لما شفت السوري والمسلسلات التاريخية والتمكن العالي

لكن هي دي دايما عقدتنا

عموما لن يتقدم أبدا من ينظر تحت قدميه

تحياتي

ta5areef said...

فاكر الاتنين السوريين اللى قابلناهم ايام الكلية فى مصر الجديدة باين؟؟

اهو الهجوم على سوريا بسببهم

Anonymous said...

انت قديم قوي لسه فيه حد بكلم كده سحقا انك لقديم حقا

دكتور كسلان said...

hadota
وعليكم السلام
ازيك انت يا حدوته
ياريت المصريين يعترفوا بكده
الحمد لله انك شفتى المسلسلات دى
علشان تحكمى عليها صح
لان معظم اللى بيهاجموا السوريين مشفوش مسلسلاتهم
انا سف انى نسيت الفنان ياسر
العظمةومسلسله الجميل المريا
الحمد لله ان انت قاطعتى التلفزيون
سلااااااااام




..............
fanan fa2eer
حمدالله ع السلامة
هى فعلا غيرة
بس مش غيرة ع الفناو ان الاداء مش كويس
دى غيرة علشان الادوار اللى راحت منهم

دكتور كسلان said...

klmat
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انت لمستى نقطة مهمة جدا وهى زعل السوريين
اكيد الكلام اللى بيتقال عليهم بيزعلهم
لانهم بيحبوا مصر بجد
ياريت المصريين يقدروا كده ويبطلوا الكلام ده
سلام يا احسن مدونة





...............
دكتور حر
دا انت اللى ابو الدكترة
يارب اتخلص من الكسل
كلامك مظبوط
لن يتقدم من ينظر تحت قدميه
شكرا ع الزيارة والتعليق

دكتور كسلان said...

تخاريف دكتور
فاكر انت الكلام اللى قالوه




...............
anonymous
اتظن اننى لن اعرفك
تبا لك
انا عرفتك يا طويل يا اهبل

خيرالدين said...

الله عليك يا سيد الدكاتره


هو احمد ماهر مش ملاحظ انه من يوم ماطلع وهو بيمثل بزوره لما خنقنا
ولا حسين فهمى فى نفس الحوار اللى انت قلت عليه كان بيقول انا قايم بدور جديد عليا وهو دور واحد صعيدى قحف


فيه مخرج سورى معارض لوجود الممثلين والمخرجين السوريين فى الدراما المصريه اسمه نجدت انزور

دكتور كسلان said...

e7na
هو احنا كده
مغرورين ع الفاضى
مش قصدى احنا انت يعنى او مدونتك
انا قصدى احنا يعنى احنا
عنده حق المخرج السورى
لان الكلام اللى اتقال عليهم زعل السوريين

gohayna said...

والله في الفتره الاخيره انا بقت الدراما السوريه تشدني اكتر من المصريه

بحس انهم ماشيين بخطي واثقه كدا وعارفين بيعملو ايه كويس جدا

انت عارف الممثل السوري الي عمل دور خالد اب الوليد في المسلسل بتاع رمضان الي فات

الدنيا قامت وقاعدت عليه عشان سوري وكمان مسيحي

والله مثله احسن ما اي حد تاني يمثله بجد

حاجه متمكنه جدا وتحفه

بس تقول ايه بقي
اعداء النجاح والعايشين علي امجاد زمان واخدين قلم في نفسهم ومش عايزين يسبيوا ماكنهم لحد ابدا

ربنا يستر في رمضان السنه دي بقي

تسلم ايدك يا دكتور

بس انت مش كيسلان ولا حاجه اهه
بتخزي العين يعني

تحياتي ليك جدا

ابو العربى said...

يا دكتور دول مش فلحين غير فى الانتقاد اكن فى واحد جه ياخد اكل عيشهم بس هو متميز ومبدع ولا فرق بين ابناء الامه ولكن كده احنا بنعمق روابط الثقافه وانا من مشجعى دخوول الاخوة العرب فى الحياه السينمائيه فى مصر

تحياتى

دكتور كسلان said...

gohayna
انا عارف الممثل ده هو الفنان باسم ياخور
على فكرة معظم اعماله كوميدى
ولما عمل مسلسل تاريخى ابدع فيه
انما احنا عندنا ممثليين لا بيعرفوا كده ولا كده
بالنسبة لموضوع الكسل
انا ساعات بتجيلى نوبات نشاط
متشكر ع الزيارة وياريت تتكرر
سلااااااااااااام






.............
ضد الظلم
هما فعلا مش فالحين غير فى كده
ياريت يفهموا معانى الاخوة
ونندمج اكتر مع اخوانا العرب
كلامك جميل

Anonymous said...

عندك حق ومدونه رائعه

اسلام رفاعى said...

من أـجل رفع الظلم عن المظلومين
عذرا للكلام خارج الموضوع
ادعوك للمشاركة فى حملة المطالبة بالافراج عن الطلاب المختطفين
تابعها على مدونتى
ارجوك انشرها