Thursday, July 19, 2007

stop or my mom will shoot

معلهش لو كنت كاتب العنوان بالانجليزى وده علشان مش ثقافتى انجليزى ولا انا خريج مدارس لغات
اصل العنوان ده اسم فيلم لسلفستر ستالونى باختصار كده من غير تفاصيل لانى مبحبش اتكلم عن حد كتيرا
المهم قصة الفيلم ده ان بطله كان ظابط شرطة وكان ربنا رازقه بام خنقاه ومطهقاه فى عيشته وبتدخل فى كل حاجة فى حياته حتى شغله
بس فى اخر الفيلم انقذته من الموت لما مسكت مسدس وثبتت المجرمين اللى كانوا عايزين يقتلوه
اللى انا عايز اقوله ان مهما الاب والام تدخلو فى حياتنا او اعترضوا على تصرفات احنا شايفين انها صح فده بيكون
من خوفهم علينا وعلى مصلحتنا لكن احنا بيتهيا لنا ان ده تضييق علينا ومن باب السيطرة والتحكم
فلازم نراجع نفسنا ونبطل الكلام اللى بنقوله اعتراضا على تصرفاتهم معانا
ايه يعنى لما ابوك يشيل الريسيفر فى وقت الدراسة؟ مش علشان تذاكر وتنجح
ايه يعنى لما امك تزغق لك قدام اصحابك وقدام اللى يسوى واللى ما يسواش
ويا سلام بقى لو كانت عايزك ماتتاخرش بره البيت عن الساعة12
ولو دخلت البيت متاخر تبقى انت صايع انت واصحابك
هى اينعم حاجات تخنق وتخليك مش طايق نفسك وممكن تخليك تقتل حد من الاتنين
مش ابوك وامك لا طبعا ياتقتل نفسك ياتقتل نفسك برده
وارجع تانى واقولك-على راى سيد مكاوى- ان احنا لازم نحسن معاملتهم ونبرهم نسمع كلامهم
وسبحان الله ان احنا نسمع الكلام بقت اقصى حاجة الاهل يتمنوها مع ان ده الطبيعى
يعنى المفروض نشوف هما عايزين ايه ونعمله قبل ما يطلبوه ولو اعترضنا على حاجة يبقى باسلوب كويس
لكن احنا قلبنا الاية وبقينا نعترض على اى حاجة وباسلوب وحش
ويوم مانسمع الكلام يبقى احنا كده عملنا اللى علينا ورضينا ربنا مع ان ده غلط
مش ده اللى يرضى ربنا لكن اللى يرضيه ان احنا لازم نبرهم حتى لو مشركين
لان ربنا قرن الاحسان الى الوالدين بتوحيده وعبادته
بسم الله الرحمن الرحيم
وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه وبالوالدين احسانا
صدق الله العظيم

37 comments:

Abeer said...

والله كلام واقعي وبيحصل
بس لو الواحد فكر بيها بالعقل
انا عشت اد ايه .. وهم عاشوا اد ايه
اكيد عندهم خبرة في الحياة اكتر مني
عايزين يوفروا عليا كتير بيحاولوا ينقلولي خبرتهم ديه
بس ده محتاج ذكاء من الطرفين ..
من الاب او الم .. انهم ازاي ينقلوا الخبرة او الخوف او الحب ده من غير ما يخنقوا ولادهم
ومننا احنا واستعدادنا اننا نستفيد ونفكر بموضوعية ومناخدش كل حاجة عند
لمجرد اننا نثبت نفسنا

المطلوب باختصار مساحة من الحرية مع المحاسبة الرشيدة
بس كفاية كدا
:)

دكتور كسلان said...

abeer
شرفتى المدونة
كلامك مظبوط
بس للاسف مفيش تفاهم بين الطرفين
هى فعلا مسالة عند
مفيش حد بيحب يغلط نفسه
ربنا يهدينا ونقدر نستحمل بعض

ta5areef said...

انا ابويا مش بيشيل الريسيفر
وامى مش بتقولى تعالى البيت بدرى

Unknown said...

ربنا ميحرم حد من اهلة لان ميحسش بقيمة الاهل الا الى اتحرم منهم

موضوع جميل

semsem said...

ايه المدونه الكسلانه دى

انا مكسله اعلق

بس ممكن اقول الموضوع طريقه طرح الموضوعه حلوة

Salma said...

Great post! I agree with you fe kol el oltoh, Gazak Allah kol 5er.

دكتور كسلان said...

تخاريف دكتور
يا بختك يا عم
بكرة ربنا يرزقك بزوجة تخنقك وتنكدعليك

دكتور كسلان said...

ايوية
شكرا على زيارة لمدونة
امين يا رب
اللهم اغفر لاباءنا وامهاتنا

دكتور كسلان said...

semsem
ان كمان مكسل ارد
على كل حل شكرا ع الزيارة والتعليق


salma
thank you
wa gazaky methloh

Unknown said...

بداية موفقة

وأنا متفقة معاك بس احنا بشر برده من حقنا نجرب ونحاول ونقع ونتعلم من غلطنا
هما زي ما انت قلت خايفين علينا زيادة عن اللزوم

بس للأسف احنا مش مقدرين ده

تحياتي

دكتور كسلان said...

الف تحية ليكى
ويارب نقدر ده ونيجى على نفسنا شوية
شكرا على الزيارة ومردودة ان شاء الله

دكتور كسلان said...

fanan fa2eer
طبعا الكلام اللى فات كان ليكى
بس انا نسيت اكتب اسمك

خيرالدين said...

ايه يا باشا الحاجات الحلوه دى

ربنا يكتر تعليقاتك
ويطرح فيها البركه

دكتور كسلان said...

e7na
مكملتش ليه
جانا العيد اهو جانا العيد

أبوسويلم said...

والله الكلام جميل وحلو بس مفيش اسهل منه والعبرة الحقيقية فى تنفيذه
أهنيك يا دكتور على تناولك الممتاز للفكرة وخاصة ان انت شاب ومش بتواجه مشاكل زى دى
ربنا يكون فى عوننا

ما علينا said...

يسلم فمك
مش بيقولوا كدا برضوا

انت كلامك مش محتاج تعليق

لكن هي نقطة واحدة بس

الاب والام برضوا هم المسئولين عن
ان اولادهم يتقبلوا دا منهم او لا

طريقة التربية من البداية

واللي بيزرع شيء بيحصده

بصراحة انا حرصت في تعاملي مع امي وابويا من صغرهم
اني اديهم حريتهم كاملة
لكن تعاملهم معايا له حدود
اصلك لو دلعتهم زيادة هاياخدوا على كده


قال كسلان قال
ولا هي الفوقة جات في التدوين

ياريت كل الناس تقرا وتفهم كلامك

دكتور كسلان said...

ابو سويلم
فعلا تنفيذ الكلام هو المحك الحقيقى
بس تنفيذه صعب لان الكلام مفيش اسهل منه

دكتور كسلان said...

ما علينا
عندك حق
لازم الواحد يكون صارم مع ابوه وامه
لان الواحد لو دلعهم كتير بيجيب نتيجة عكسية
بس هنعمل ايه بقى
يلا مع ان ده بيسبب لى مشاكل
بالنسبة لموضوع النشاط اللى نزل على فجأة
انا ساعتهابكون فى حالة غير طبيعية
انا مبكونش نا

klmat said...

واللهى كلامك جميل وانت ابن بار ربنا يحميك
وبصفتى ام بحاول قدر الأمكان اكون صديقه لأولادى وبحاول مااكتمش نفسهم
مدونتك جميله وسعيده اوى برأيك
تحياتى ودعواتى لك

دكتور كسلان said...

klmat
انا سعيد قوى بالتعليق ده
اول مرة اسمع وجهة نظر ام
ياريت كل الامهات تبقى زيك
وشكرا على زيارة المدونة

اسلام رفاعى said...

انت فعلا لمست الواقع بشكل كبير
.........................
سعيد بزيارة مدونتك اتمنى تشرفنى فى مدونتى

دكتور كسلان said...

اسلام رفاعى
انا الاسعد بالزيارة دى
و ان شاء ازور مدونتك

اسماء العريــان said...

الف مبرووك المدونه .. وان شاء الله تكون مميزة فى عالم المدونات

زى الهوا said...

كلام جميل جدا وخصوصا لأنى لسة متخانقة مع بابا علشان خلانى انزل اجيب بسبوسة ال ايه قعدة البيت هتجبلى المرض , بس هوه عنده حق اصلى مابخرجش غير كل سنة مرة , بس فعلا انا مع حضرتك إن اوامرهم العرفية دى اكيد فى الاخر هيه اللى صح ودا اللى باكتشفه ديما بعد صراع طويل مع نفسى عقب خناقاتى مع والدى , شكرا على التذكير

Anonymous said...

فضحتنا ع النت
الله يفضحك

دكتور كسلان said...

اسماء العريان
الله يبارك فيكى
ان شاء الله هتبقى مميزة علشان انت علقتى فيها
شكرا على زيارة المدونة

دكتور كسلان said...

زي الهوا
انشاء الله ميكونش فيه خناقات بعدكده
اعملى زيى وكبرى دماغك
بس ماتنسيش تجبيلى حتة بسبوسة
هههههههه



محمد رفعت
انا فضحتك ليه
هو انا قلت ان ابوك هو اللى بيشيل الريسيفر

Hadota ... حدوتة said...

الكلام جاااااامد
الواحد لو يعرف قيمة الاب والام
لو يتصور المستقبل من غيرهم
بعد عمر طويل لهم
هيعرف يعنى ايه اب وام
او لما يبص لحد زى حالاتى فقد باباه مثلا
او حد تانى فقد ممته
هيعرفوا يعنى بابا او ماما
ويفضل طول العمر يبوس ايده ورجله
ويتمنى لو العمر يطول عشان يبوس اكتر

انا مش هطول فى التعليق بس هطلب منك بجد انك تروح تشوف موضوع انا كنت عملته عن القصة دى
http://hadota-scope.blogspot.com/2007/04/blog-post_07.html
انا متأكدة انه هيبقى تكملة حلوة لموضوعك

تحياتتىى
انا اول مرة امر على المدونة
وعاوزة اقولك مبروك علينا وعلى التدوين الدكتور الجديد

:)

دكتور كسلان said...

حدوتة
دا تعليقك هو اللى جاااامد
عندك حق فى كل اللى قلتيه
الواحد مبيعرفش قيمة الحاجة الا لما بيفقدها
عايز اقوللك ان اناكمان فقدت والدى وانا صغير
وفعلا فى اوقات كتيرة الواحد بيفتقد الى الاب وحكمته وخبرته وحنانه
ربنا يقدرنا ونقدر نوفى حق اباءنا وامهاتنا



شكرا على زيارة المدونة وان شاء الله متكونش اخر مرة

Anonymous said...

والله عندك حق فى الكلام اللى انت بتقوله بس المفروض امك متخنقش عليك للدرجه دى (لازم ماما تكون عادى(

R.O.U.R.O.U. said...

dah bey7sal fe3lan mesh 5ayal.
la la bs gamil awy 2l post dah

Ert3ashat said...

عندك حق يا دكتور والله...

دكتور كسلان said...

رامى حسين
ماشى ياعم رامى

دكتور كسلان said...

r.o.u.r.o.u
هو فعلا بيحصل لمعظمنا
وانا كاتب الكلام ده عن تجربة
شكرا ع الزيارة





ert3ashat
شكرا ع الزيارة والتعليق
ويارب يعيننا على طاعة الوالدين

Salma said...

السلام عليكم دكتور
أنا كتبت بوست عربي و أتمنى ألا تنساني في زياراتك للمدونات.

Anonymous said...

الله عليك ياأبوحميد
والله كلامك زي العسل
بس ياريت تكون بطبقه

دكتور كسلان said...

ehab
ازيك يا باشمهندس
التطبيق صعب اوى يا هوبة